Arnika ve spojení s nevládními organizacemi sdruženými v Zeleném kruhu zaslala proto poslancům a senátorům otevřený dopis s výzvou k zastavení ratifikace a k opětovnému otevření rozhovorů s německou stranou o budoucnosti Labe. Snaha postavit plavební stupeň Děčín neutuchá již více než dvacet let. Plavební stupeň Děčín je představován jako poslední maličkost, která chybí k čilému dopravnímu ruchu na Labi. Labe ale nemá, a zřejmě nikdy nemůže mít potřebné parametry skutečně tepající lodní dopravní cesty. S postupující změnou klimatu se představy o ekonomicky efektivní plavbě po Labi stávají čím dál tím méně reálné, Německo navíc se splavněním navazujícího úseku řeky v budoucnu nepočítá.
V důsledku poválečného rozdělení Německa uniklo Labe osudu většiny evropských velkých řek a nebylo regulováno a přehrazováno. Dnes na 550 km dlouhém úseku přirozeně protéká jedinečnou říční krajinou, na mnoha místech mezinárodně chráněnou. Mezi velkoplošná chráněná území patří národní park Česko-Saské Švýcarsko, biosférická rezervace UNESCO Labská říční krajina, součástí světového dědictví UNESCO je i Dessau-Wörlitzer Gartenreich (Deslavsko-wörlitzská zahradní říše). Téměř na celý tok Labe se vztahuje právo Evropské unie v rámci soustavy Natura 2000 a podle rámcové směrnice o vodách se řadí mezi přirozené toky, které musí být udržovány v dobrém ekologickém stavu. O unikátnosti Labského fenoménu svědčí i fakt, že Labe je naší jedinou lososovou řekou.
Na svém dolním úseku je Labe jedním z posledních Evropských říčních veletoků nespoutaných betonem a hrázemi. Řeka zde opravdu proudí – vodu neomezují žádné jezy ani hráze. V Labských pískovcích tvoří řeka ohromující tři sta metrů hluboký pískovcový kaňon. Podobný výjev v pískovcové krajině bychom jinde v Evropě hledali marně. Skutečným přírodním klenotem jsou také kamenité štěrkopískové náplavy, které řeka vytvářela několik století. Patří mezi nejvzácnější přírodní lokality nejen v Česku, ale i v evropském měřítku. Opakovaně zde byl prokázán výskyt celé řady chráněných rostlin i živočichů.
Snaha postavit plavební stupeň Děčín neutuchá již více než dvacet let. Plavební stupeň Děčín je představován jako poslední maličkost, která chybí k čilému dopravnímu ruchu na Labi. Labe ale nemá, a zřejmě nikdy nemůže mít potřebné parametry skutečně tepající lodní dopravní cesty. S postupující změnou klimatu se představy o ekonomicky efektivní plavbě po Labi stávají čím dál tím méně reálné, Německo navíc se splavněním navazujícího úseku řeky v budoucnu nepočítá.
Opakovaně prosazovaná výstavba jezů je bezprostředním ohrožením všech těchto přírodních hodnot.
Vážený pane předsedo vlády, vážené paní ministryně a vážení páni ministři, vážené paní poslankyně a senátorky, vážení páni poslanci a senátoři. Tímto vás žádám, abyste podpořili ochranu cenného území řeky Labe, které bylo zařazeno mezi nejvýznamnější přírodní oblasti evropské přírody Natura 2000 a hlasovali proti všem návrhům staveb zvyšujícím splavnost Labe, především návrhům na jez u Děčína.
Důvody proti stavbám zlepšující splavnost Labe jsou následující:
Výzvu lze podepsat zde: https://www.arnika.org/voda/nase-temata/zive-reky/zive-labe
Zdroj: www.arnika.org