Rybářský rozcestník

Tyrolské dřívko, jeho použití

Tyrolské dřívko se používá především při vláčení, kdy má za úkol nadzvedávat nástrahu ode dna, díky čemuž se méně vázne. Dřívko při pohybu rozviřuje dno, což často také vyprovokuje dravce k útoku. Metodou vláčení s tyrolským dřívkem cíleně lovíme štiky, candáty, sumce, jelce tlouště a okouny. Podle velikosti nástražní rybky, hloubky lovného místa a síly toku pak volíme velikost tyrolského dřívka a montáž!

  1. vláčecí prut s vhodným navijákem a vlascem s malou rozpínavostí (25 až 30 mm)
  2. tyrolské dřívko 15 až 60 g, velikost volíme podle zvolené nástrahy, hloubky lovného místa a síly proudu
  3. anti-tangle boom, jinak průjez ve tvaru „T“ nebo lidově hokejka s obratlíkem a karabinkou
  4. lankový návazec s obratlíkem dlouhý asi 60 cm, na štiky a sumce, jemný návazec z vlasce na okouny a candáty na konci s jendoháčkem nebo dvojháčkem velikosti přiměřený k nástraze
  5. rybka nastražená prošitím, nebo za nosní dírku pomocí dvojháčku nebo jednoháčku, v ústech by měla mít polystyren nebo korek
Tyrolské dřívko

Tyrolské dřívko

Stručný popis navázání montáže:

Na kmenovou šňůru navlékneme anti-tangle boom, pak korálek nebo gumovou kuličku jako stoper a obratlík s karabinkou, ten navážeme napevno. Při chytání pak na „T“ průjezd připneme tyrolské dřívko, to volíme o váze podle hloubky dna a případně podle síly proudu. Návazce používáme dva druhy, pro jemnější chytání připravené z vlasce, pro chytání štik a sumců z ocelového lanka nebo pletené šňůry vyztužené ocelovým lankem. Háčky používáme také dvojího typu, buď dvojháčky, nebo jednoháčky, které umisťujeme buď přes ústní dutinu a nosní dírku, nebo rybky prošíváme s dvojháčkem umístěným v ocasní části. Aby nástraha dobře ve vodě pracovala, rybku musíme naplnit korkem nebo polystyrénem. Také lze rybku pomocí injekční stříkačky naplnit vzduchem, to také dobře funguje!

Detail nastražení rybky:

Detail nastražení mrtvé rybky při vláčení

Detail nastražení mrtvé rybky při vláčení

Velikost rybek volíme podle cílové ryby, kterou chceme chytnout. Na okouny a candáty použijeme vlasec, na štiky a sumce pak kovové lanko. Rybku buď prošíváme pomocí jehly, jedno nebo dvojháček umisťujeme do ocasu nástražní rybky nebo přes ústa za nosní otvor. Do úst nástražní rybky vkládáme korek nebo polystyren, případně ji můžeme nafouknout vzduchem pomocí injekční stříkačky.

A jak se pracuje s prutem při vláčení?

Po nahození necháme montáž klesnout, snažíme se, aby byl vlasec napnutý. Prut směřuje šikmo vzhůru, nástrahu přitahujeme navijákem. Hlídáme si špičku, podle které nejlépe poznáme útok dravce. Stále se snažíme mít vlasec mírně napnutý. Necukáme celým prutem, ale nástrahu přitahujeme pomocí navijáku, vždy otočíme kličkou 1x až 2x, pak chvíli počkáme a opět začneme nástrahu smotávat. Postup opakujeme. Až se dostaneme až ke břehu, nebo dokud nezaznamenáme útok ryby. Tímto způsobem lze dravce aktivně vyhledávat jako při klasickém vláčení a hody pročesávat vodu po celé její šíři (tedy kam až dohodíme).

A jak reagovat ve chvíli útoku?

Když dravec zaútočí, špička se ohne, v tu chvíli je třeba sklonit prut směrem k útoku a co nejrychleji povolit brzdu navijáku. Vlasec tak neklade odpor a ryba si může bez problémů brát, kolik chce. Až nastane chvíle, že se vlasec přestane odvíjet, ještě chvíli počkáme, až ryba polkne rybu, nebo si ji přehodí v hubě. Po chvíli zasekneme. Takto postupujeme hlavně u candátů a štik, u sumců naopak zasekneme a držíme prut nahoru, napevno, okamžitě přitahujeme! Sumci je potřeba nepovolit, ale držet ho zkrátka.

A jak s dřívkem s metodou na položenou?

Ona je to taková hybridní metoda, vhodná například na úhoře. Něco mezi položenou a vláčením. Na háček navlékneme žížalu, kterou mírně přifoukneme vzduchem pomocí injekční stříkačky, nahodíme, popotáhneme, až napneme vlasec, necháme 5 až 10 minut v klidu, prut klidně postavíme do vidliček, pak opět popotáhneme nástrahu pomocí navijáku, 1x až 2x otočíme kličkou, prut necháme ležet ve vidličkách, a opět chvíli počkáme … a tak pokračujeme do záběru, nebo dokud nejsme s nástrahou u břehu, pak opět nahodíme, nezapomeneme přifouknout žížalu!

Montáž na úhoře s tyrolským dřívkem a prutem ve vidličkách

Montáž na úhoře s tyrolským dřívkem a prutem ve vidličkách

  1. prut s vhodným navijákem a vlascem s malou rozpínavostí (25 až 30 mm)
  2. tyrolské dřívko 15 až 30 g, velikost volíme podle hloubky lovného místa a síly proudu
  3. průjezd ve tvaru „T“ nebo jen obratlík s karabinkou, stoper
  4. návazec dlouhý 60 cm s jednoháčkem, větší žížala nafouknutá pomocí injekční stříkačky

Dá se samozřejmě prut držet v ruce a aktivněji pohybovat jak nástrahou, tak tyrolským dřívkem, často pak místo úhoře na žížalu zaútočí i hladová štika nebo sumec. Pak je ovšem problém, pokud nemáte návazec silnější, nejlépe z ocelového lanka. Naštěstí dnes se dají koupit kvalitní, proti oděru odolné, vlasce vhodné na chytání dravých ryb, nebo použít lanko i při chytání úhořů.

Nejčtenější články

Mladý rybář z Adamova chytil gigantického sumce. A dal mu svobodu

Bylo to v noci ze soboty na neděli. Od Mikulova se hnala bouřka. Začalo silně pršet. Dvaadvacetiletý Tomáš Rozsypal z Adamova na Blanensku se bál narovnat špičku prutu, aby do něj neudeřil blesk. Déšť ustal a voda rybníka ožila. Věřil svému úsudku a stále nahazoval na vytipované místo. Pak přišel konečně záběr. Po téměř hodinovém boji z vody pak vytáhl sumce, který měřil 238 centimetrů.

Vedro za jedinou noc zdecimovalo největší moravský rybník. Hladinu Nesytu posely tisíce zdechlin

Vedro za jedinou noc zdecimovalo největší moravský rybník. Hladinu Nesytu posely tisíce zdechlin. Několik desítek tun mrtvých ryb lemuje břehy Nesytu, o kus dál tvoří na hladině jakýsi plovoucí ostrov, v dalších částech rybníka pak vytváří mozaiku bílých břich na zelené hladině.

Na Rozkoši ukradli záchranářům motory z člunů. Policie prosí o pomoc veřejnost, okradení nabízejí odměnu

Vodní záchranáři na přehradě Rozkoš na Náchodsku se musí vypořádat s nečekaným problémem. O víkendu jim někdo ukradl dva motory ke člunům a nádrž plnou paliva. Případ vyšetřuje policie. Vodní záchranáři mají jeden větší člun, který zůstal nepoškozený. Aktuálně tedy není ohrožená bezpečnost turistů. I tak ale krádež práci záchranářů komplikuje.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím