Při vyvážení lodí lze použít právě tuto montáž. Jde o systém, kdy na kmenovém vlasci nebo pletence máme připevněný klip s gumou a kamenem, který při záběru ryby odpadne a tak zdoláváme rybu bez další zátěže. Takto chytáme především velké trofejní kapry všude tam, kde můžeme používat loď.
Existuje více druhů klipů a závěsů vhodných pro tuto montáž. Některé se musí navázat na kmenovou šňůru hned při sestavování celé montáže i s návazcem, jiné se mohou až dodatečně připnout na kmenovou šňůru. Nejprve tedy navlékneme klip (závěs), pak stoper a pak kmenovou šňůru ukončíme obratlíkem, na který pak přiděláme samotný návazec. Na očko klipu přiděláme buď obratlík s gumičkou, nebo jen gumičku.
Nad lovné místo připlujeme na lodi i s prutem, do gumičky navlékneme kámen a to tak, aby vydržel cestu sloupcem vody až na dno. Někdy se hodí raději použít dvě gumičky, stejně to bude fungovat, ale usnadní nám to samotné nastražení. Opatrně pustíme dolů na dno návazec s nástrahou i s kmenovou šňůrou, klipem a závažím, jakmile se dotkne závaží dna, opatrně začneme odvíjet kmenovou šňůru a pomalu s lodí zamíříme ke břehu. Na břehu prut zajistíme do stojanu, mírně napneme kmenovou šňůru, ale tak, aby zůstalo závaží-kámen na stejném místě, kam jsme ho před tím umístili. Při jeho nešetrném posunutí hrozí jeho uvolnění z gumiček! Čekáme na záběr…
Jaké jsou výhody této montáže? Je velmi nenápadná, ve vodě zůstává jen přírodní materiál, tedy kámen. A hlavně si vychutnáme zdolávání, které probíhá právě bez zátěže.
Ovšem pozor, má také své specifika. Při využívání této montáže nesekáme ihned po záběru, nýbrž s prutem nasedneme do loď a následně vyrazíme za rybou. Během cesty nad lovné místo průběžně dotahujeme volný vlasec, aby byl mírně napnutý a nevznikaly tak průvěsy, rozhodně kmenovou šňůru nesmíme více napínat, pokud to přeženeme, vytáhneme totiž háček rybě z huby bez záseku. Až v momentě, kdy se s lodí dostaneme nad rybu, zasekáváme. Chce to tedy člun s motorem, nebo druhého parťáka, co bude veslovat, ale první varianta je rozhodně lepší.
Text i foto: Jiří Langer