Rybářský rozcestník

Základní dělení rybářských navijáků

Rozhodně není dobré podcenit samotný výběr navijáku, je to totiž důležitá součást celé rybářské výbavy. Právě kvalitní, dobře zvolený, naviják může velmi zpříjemnit nejen samotné zdolávání ryb, ale i ostatní práci s prutem. A naopak nekvalitní, nebo nevhodně zvolený naviják, dokáže zkazit celý zážitek z rybaření, nebo případně dokonce zapříčinit ztrátu případného úlovku.

kaprovémuškařskénaviják-přednínaviják-vláčecínavijáky-multiplikátory-mořevlářecíFishingSilonNavijákyRybářský

Ano, rozhodně je dobré zapřemýšlet, jaký typ navijáku si vybrat. Mnoho začínajících rybářů si ani neuvědomuje, jak důležitá je volba prvního navijáku. Jakmile se totiž rozhodnete a nějaký koupíte, většinou se pak stejného druhu budete držet celý život. A je to tak dobře. Zkušený rybář totiž ovládá naviják zcela bez přemýšlení, má zažité návyky a tak se může jen a jen soustředit na samotný boj s rybou a ne se zabývat a soustředit na práci s navijákem, což může, v konečném důsledku, zavinit ztrátu samotné ryby. Už jsem viděl některé mé kamarády u vody, jak přišli o úlovek jenom proto, že měli v sestavě zavěšený nový naviják jiného tipu než na který byli zvyklí a tak místo soustředění se na boj s rybou zmateně řešili funkce navijáku a jak s ním vlastně pracovat, o rybu pak přišli.

Já osobně jsem zcela náhodou koupil své první dva navijáky s přední brzdou. Zvyk je železná košile a tak celý život nyní kupuji stejné typy navijáku, tedy právě s přední brzdou. Vzpomínám si na špatnou zkušenost, kdy jsem si od kamaráda půjčil prut s navijákem ze zadní brzdou a při chytání jsem zjistil, že změna navijáku mě fakt dost irituje, moc jsem s ním neuměl, značně mě práce s jiným tipem navijáku rozčilovala a docela otrávila samotné chytání. Ovšem každý je jiný, někdo si zvykne na nové okamžitě, jiný nikdy. 🙂

Kaprové navijáky s baitrunnery…

Pojďme si tedy říci, jaké druhy navijáků se nejčastěji dají koupit v rybářských potřebách. V českých obchodech se většinou dělí podle velikosti cívky, její hloubky a především pak podle typu brzdy. Zkušení rybáři pak řeší i další parametry navijáku, jako počet ložisek navijáku, druh materiálu, z kterého je vyrobený, velikost a váha navijáku… Také ovšem velice záleží na faktu, jaké ryby a jakou technikou vlastně budete chtít chytat.

Asi nejzákladnější dělení navijáků můžeme provést podle umístění brzdy navijáku.

Základní dělení rybářských navijáků:

Rybářské navijáky s přední brzdou

Navijáky s přední brzdou mají mnoho výhod. Mají dobře přístupnou brzdu, podle názvu je jasné, že ovládání mají v přední části navijáku, díky kolečku brzdy lze nastavit poměrně přesně brzdný odpor navijáku. Díky velikosti brzdných lamel a jejich rozsahu se navijáky s přední brzdou hodí i do extrémních podmínek. Nevýhodou je pak jejich pomalejší změna velikosti brzdné síly.

Naviják s přední brzdou….

Rybářské navijáky se zadní brzdou

Ovládání brzdy v zadní části navijáku často volí vláčkaři, tedy rybáři chytající dravce pomocí vláčecího prutu. Brzda se ovládá daleko od vlasce, přesně na druhé straně navijáku, asi i rychleji, než u navijáků s přední brzdou. V kombinaci pak s bojovou brzdou jde o skvěle technicky zkombinované navijáky. Další výhodou je snadný přístup k cívce a jejich jednoduchá výměna. Navijáky se zadní brzdou jsou ale o něco konstrukčně složitější, než navijáky s přední brzdou a proto je někdy problém s jejich údržbou a také životností.

Rybářské navijáky s volnoběžnou brzdou

Navijáky s volnoběžnou brzdou, kterým se říká baitrunnery, jde o navijáky s volnoběžným systémem dvou, na sobě zcela nezávislých, brzdách, na brzdě záběrové a brzdě zdolávací. Tyto spolu nikdy nepracují společně, tedy pokud je nastavena funkce jedné brzdy, pak ta druhá je vypnutá, nefunkční a naopak. Mnoho rybářů si navijáky s baitrunnery oblíbili, musím se přiznat, že i já jsem fanda těchto navijáků! 🙂 Ovšem jak to tak bývá, jiní je nesnáší. Co rybář to názor, ovšem konkrétně já již jiné nekupuji.

Rybářské navijáky s bojovou brzdou

Bojová brzda je součástí zadní brzdy. Je tedy umístěná na spodním konci navijáku. Navijáky s bojovou brzdou mají rádi opět vláčkaři, tedy rybáři lovící především dravce přívlačí. Ale tyto navijáky lze použít i při jiných technikách lovu ryb,  například i při položené nebo plavané. Navijáky s bojovou brzdou umožňují při záběru akčně reagovat na výpady ryb a to díky páčce bojové brzdy umístěné v zadní části navijáku, kterou otáčením dokáže rybář opravdu rychle měnit brzdnou sílu navijáku dle aktuální potřeby. Bojová brzda vlastně zcela ruší jednu z nevýhod klasické citlivé zadní brzdy. Zadní brzdy mají totiž obvykle hodně dlouhý chod, musíte brzdou hodně otočit, aby jste ji dostali z polohy utaženo do polohy povoleno a naopak. Kdo se s tímto typem navijáku naučí pracovat, nedá na ně dopustit. Při výpadech větších ryb je bojová brzda neocenitelným pomocníkem.

Multiplikátory

Mutiplikátory rybáři používají především při mořském rybolovu a to jak na lov přívlačí, tak k lovu jinými technikami. Mají naprosto odlišnou konstrukci oproti běžným smekacím navijákům. Mají cívky s velkou kapacitou, opět jednu i více brzd, často také počítadlo metrů, vícestupňové převodovky… Přesto jsou většinou podstatně konstrukčně jednodušší než navijáky smekací. Využívají se především na lov těch největších ryb. Ale ve světě jsou velmi rozšířené i menší multiplikátory používané i na lov menších ryb s jemnějším vybavením. Jejich výhodou je jejich životnost, pokud jsou udržovány, mohou rybáři vydržet celý jeho život. Jejich nevýhodou, alespoň v Česku, je jejich cena. jsou totiž v průměru podstatně dražší, než klasické smekací navijáky.

Pruty s multiplikátory – moře….

Muškařské navijáky

Navijáky, které se používají při muškaření, vycházejí z původního jednoduchého bubínkového navijáku, oproti minulosti ale doznaly mnoho změn a to jak v technických detailech, tak i v použitém materiálu na jejich výrobu.

Muškařské navijáky lze rozdělit do několika různých kategorií podle tvaru a šířky cívky, podle kapacity cívky a v neposlední řadě se na českém trhu objevily i navijáky, jejichž řešení se od běžného typu dost odlišuje. Kromě klasických muškařských navijáků tak v rybářských obchodech dnes můžeme narazit na muškařské navijáky zpřevodované tzv. „do rychla“, dále s automatickými muškařskými navijáky (s natahovacím pérem), či dokonce elektrické muškařské navijáky. Asi nejoblíbenější moderní muškařské navijáky jsou dnes ty poloautomatické, u nichž je navíjení prováděno opakovanými stisky dlouhé páčky na přední straně navijáku.

Muškařské navijáky….

Závěr:

Kromě druhu navijáku je důležité vhodně zvolit i velikost cívky navijáku, také celkovou velikost navijáku a jeho váhu k danému prutu a především ke zvolené technice lovu. Například při chytání s plavačkovým prutem, kdy prut stále držíme v rukách, vybíráme lehký naviják, naopak při cíleném lovu velkých kaprů nebo sumců, kdy pruty necháváme ve vidličkách či stojenech, volíme navijáky robustní, větší, s hlubší cívkou. Je jasné, že k feederovému prutu při lovu u břehu využíváme raději navijáky s mělčí cívkou, kam navineme menší množství vlasce či pletenky, naopak při lovu na sto i více metrů, například s kaprovým prutem, vybíráme navijáky vhodné pro daleké hody s větší a hlavně hlubokou cívkou.

Začínající rybáři by si měli nechat poradit od zkušenějších rybářů. Na českém trhu dnes najdeme nabídky na tisíce navijáků renovovaných značek a tak vyznat se v nich je často, i pro zkušené rybáře, oříškem. Asi jen praxe u vody a zkušenost vám umožní si vybrat tu vaši nejoblíbenější variantu navijáku. Přeci jde nakonec jen o zvyk, který typ navijáku vám bude nejvíce vyhovovat, na který si prostě zvyknete a pak na něj nedáte dopustit, jako například já. 🙂

Text: Jiří Langer, foto: pixabay.com

Nejčtenější články

Má první rybářská výprava, aneb důkladná domácí příprava

Ano, je to tu, mám platné rybářské doklady, něco jsem se o rybách naučil a tak konečně mohu k vodě si pěkně zachytat. Ale kam vyrazit? A co si kromě základní rybařiny ještě vzít s sebou? Také znalost místa, kde chci chytat, mě může zajistit úspěšný lov, proto neváhejte a poraďte se se zkušenými rybáři, ti vám rádi poradí, kam vyrazit.

Co dělat, když přední brzda navijáku nejde utáhnout

Už se vám někdy stalo, že jste chtěli dotáhnout brzdu navijáku a ono to nešlo? Je to velký průšvih, protože pak nejde ani navinout nahozenou nástrahu ke břehu. Člověk si nějak poradí, ale naviják je s prokluzující brzdou prostě nefunkční. Většinou jde o stržení závitu ve středu krytu brzdy. Co s tím, vyhodit naviják? Ne! Jedno relativně prosté a levné řešení existuje. Lze obrátit mosazný střed.

Základní dělení rybářských navijáků

Rozhodně není dobré podcenit samotný výběr navijáku, je to totiž důležitá součást celé rybářské výbavy. Právě kvalitní, dobře zvolený, naviják může velmi zpříjemnit nejen samotné zdolávání ryb, ale i ostatní práci s prutem. A naopak nekvalitní, nebo nevhodně zvolený naviják, dokáže zkazit celý zážitek z rybaření, nebo případně dokonce zapříčinit ztrátu případného úlovku.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím