Díky loďce máme možnost dopravit se na lovné místo, které není přístupné ze břehu a tak tato místa nejsou prochytaná rybáři, to je asi největší výhoda chytání ryb z lodí. Také díky driftování dokážeme z lodě pokrýt větší kvadrant vody, než při pouhém pohybu po břehu. A to nemluvím a romantice, adrenalinu a dalších výhodách při chytání ryb z lodí.
Pokud chytáme kapry z loděk, pak většinou z lodě zakotvené, kterou na daném místě kotvíme i několik dní. Pomocnou loďkou pak zavážíme jak nástrahu, tak také lovné místo zakrmujeme. A proč vlastně chytat kapry z lodí? Je to jednoduché, dostanete se na místa, kam ze břehu nenahodíte, také je to na větší pohodlné lodi úžasný relax! Jinak postup a samotné chytání je stejné, jako při běžném chytání ze břehu. Snad jen, že je potřeba mít loď k těmto účelům upravenou, důležité je zázemí pro spaní. Také pruty musíme mít kam umístit, skvělé jsou držáky přichycené přímo k lodi. Kotva je pak nutností.
Na stojatých vodách můžeme loď zakotvit a splávky nechat volně se pohybovat okolo lodi, nebo využít proudu a chytat metodou zvanou splavávaná. Takto, na živou rybku můžeme chytat jak štiky a candáty, tak i sumce.
Plavaná z lodi na klidné vodě patří k těm nejjednodušším technikám. Do okolí lodi nahodíme pruty se splávky a nástrahou, tedy většinou se živými rybkami a čekáme na záběr. Loví-li z jedné lodi více rybářů, je potřeba splávky dobře hlídat, aby nedošlo k jejich zamotání. Nejlepší je, aby jeden rybář chytal na jedné straně lodi a druhý na druhé. Velmi důležité je se na lodi chovat tiše a moc nemluvit. Různé rušivé zvuky na lodi se dobře přenášejí pod loď do vody a mohou ryby vyplašit.
Při driftu, tedy při splavování řeky dávám obvykle jeden prut asi 1 metr nade dno, na druhém prochytáváme hloubku tak 1-1,5 metrů pod hladinou. Opět lovíme na obou stranách lodi. Při chytání sumců můžeme ně některých revírech použít vábničku. Skvělou pomůckou je i echolot, který ukáže ryby vyjíždějící po nástraze. Chce to cvik, ale driftování může být opravdu velmi úspěšnou metodou lovu.
Záleží, na jak velké lodi chytáme, na kolik prutů a zda lovíme na klidné, stojaté vodě, nebo v proudu. Jak nadpis napovídá, loď máme ukotvenou vhodnou kotvou. Pruty nahazujeme postupně, na stojaté vodě do všech stran, v proudné vodě pruty nahazujeme na zádi, postupně, první nejdále, další blíže a hlavně kus od sebe, to si hlídáme!
Z lodi můžeme chytat i sumce tzv. na trhačku nastraženou na padlý strom nebo keř, to pak nástrahu vyvážíme nejlépe pomocným člunem.
Tuto metodu miluji! Lodí si dojedu na místo, které jinak není ze břehu dostupné a začnu prohazovat okolí lodi. Nahazuji hlavně podél břehů, u různých vázek a podobně. Na klidné, nebo mírně tekoucí vodě loď nepřivazuji, ale nechávám se pomalu splavávat, jen motorem koriguji směr. V proudech pak dávám kotvu nebo se uvazuji u břehu k nějakému stromu. Někdy je dobré zakotvit, protáhnout se a proházet místo ze břehu. To se hodí, když sedíte na lodi více hodin a už vás bolí celé tělo!
Tato metoda se používá především při mořském rybolovu, ale i na řekách, nebo jezerech, ve větších hloubkách, může být chytání přímo pod lodí velmi úspěšné! Jak to celé funguje? U nás se chytá na vláčecí pruty, na které navlékáme vhodné pilkry, tedy umělé těžké nástrahy podobající se rybkách, nebo jsou jen hodně třpytivé, opatřené háčkem, či háčky, které pouštíme až na dno pod loď, díky své váze rychle klesají ke dnu. Nástrahu pak prutem zvedáme ode dna, v různých krátkých intervalech a snažíme se tak zaujmout dravce. Vhodné pro tuto metodu je používání echolotů, ale pozor, na mnoha revírech v Česku jsou zakázané.
Při chytání sumců můžeme pod olovo navázat trojháček a na něj navléci několik rousnic. I takto se dá pilkrovat!
Mořské pilkrování, to je o něčem jiném. Na moři se chytá ve větších hloubkách a tak k tomuto máme přizpůsobeny nejen pruty a navijáky, ale i celé montáže. O mořském pilkrování si povíme v jiném článku.
Hlavně z jara a na podzim je hlubinná přívlač, tedy trolling poměrně dost úspěšná. Při vláčení z loďky na přirozenou nástrahu je tato metoda úžasným relaxem a někdy také pěkným adrenalinem, pokud zaseknete velkého dravce.
Na kmenový vlasec navážeme obratlík s karabinkou. Návazec ukončíme klasickou smyčkou s pojistným uzlem, navlékneme gumový stoper, pak navlékneme klouzavý splávek a klouzavou zátěž, pak dáme opět stoper, to vše ukončíme obratlíkem a karabinkou. Nakonec zapneme ocelový návazec s dvoj nebo trojháčkem a mrtvou rybkou velkou od 8 do 25 cm.
Celou montáž máme nahozenou za lodí a tichým veslováním, nebo pomocí elektromotoru pročesáváme dno, prut buď držíme v ruce, nebo ho máme důkladně zajištěný v lodi, ale tak, aby šel rychle vytáhnout z držáku. Návnadu vláčíme těsně nade dnem, proto je dobré znát hloubku lovného místa! Někdo také používá klips na prut, který drží vlasec u prutu do záseku, pak vlasec vystřelí a rybář pozná záběr, nebo také vázku :). Jinak naviják je mírně povolený, pokud ryba zaútočí, vlasec se začne odvíjet a splávek potápět. Pak je třeba okamžitě zastavit loď, zaseknout a boj může začít!
Bavíme-li se o chytání v Česku a o lodích na delší chytání, pak velikost lodi a také její váha hraje podstatnou roli, teda hned po pořizovací ceně lodi. Na trhu je velký výběr jak nafukovacích člunů, tak lodě laminátové nebo plechové. Problém je v tom, že jak loďky nafukovací, kvalitnější s podlážkou a kýlem, tak lodě plechové nebo laminátové, váží podobně. Zapomeňte na to, že velké nafukováky budete nafukovat až u vody! Převáží se a také přes zimu skladují nafouknuté a tak z laického pohledu odpadá jejich výhoda, co se týče převážení a prostou pro uložení. Plechové čluny jsou sice věčné, ale také dost drahé a těžké, ale to platí i pro čluny laminátové. Na trhu jsou i kajaky pro rybáře, ale to je tak pro mladé. Já se svými 110 kg a velkým pupkem bych se na kajaku necítil moc dobře, ale to je jen můj pocit. Kajak má zase výhodu, že je více skladný a také o něco lehčí, než rybářské pramice.
Já si vybral laminátku těžkou téměř 40 kg a pak řešil, jak ji dostat k vodě. A to je hned po skladování další problém. Jak loď dopravit k vodě. Nechal jsem si udělat kovový pojezdný držák na loď, který mě umožňuje ji naložit úplně sám a to i díky kolečkům přidělaným na dno lodi. Díky madlům a kolečkům si pak loď bez cizí pomoci dokáži pustit po břehu k vodě a naopak dostat ji po břehu až k autu a také na auto.
Někdo volí raději vozík, ani to není špatná varianta, zvláště, když do vozíku můžete naložit i další náčiní, jako motor, vesla apod. Skvělé jsou dodávky, které vám také umožní pohodlný převoz lodi, ale problém může být jejich výška, protože jezdím na místa, kde sotva projedu bez lodi, natož tak s naloženou lodí …
Chytání z lodí, tak to je další level rybařiny. Někoho to chytne, jiného odradí problémy s transportem a skladováním lodě. Ale loď u vody se hodí, tedy všude tam, kde je povolena zavážka a chytání z lodí. Pak je loď skvělou alternativou, protože dostat se na místa, kam se suchou nohou rybář nedostane, to může mnohdy zajistit úspěšný lov i trofejních kousků! Ta trocha přemýšlení a námahy s manipulací s lodí za to opravdu stojí!