Rybářský rozcestník

Po stopách kapřích legend

5.6.2016
Náš rozcestník, tedy přesně generátor RSS kanálů, vám nabízí články z mnoha českých rybářských webů. Díky rozcestníku tak máte na jednom místě ty nejzajímavější rybářské články, ale i další informace z rybářského světa... Pokud jste majitelem rybářského webu a váš RSS kanál zde není, stačí nám poslat info na e­mail: [email protected], rádi vaše RSS zdarma přidáme!

Štítky:

Příchod jara

Další sezóna je za námi. Blíží se tak čas, kdy všichni rybáři, ať už kapraři, sumcaři, vláčkaři a nebo další budou přemýšlet nad taktikou na nadcházející sezónu a taktéž budou vzpomínat na zážitky a úlovky z loňské sezóny. Čas strávený s prutem v ruce nebo na očích skutečně plyne jako voda a o to více si musíme vážit chvil strávených na revírech, kde to milujeme nejvíce.

Začátek sezóny každý z nás prožívá tak trochu jinak, ale co máme všichni kapraři stejné je to, že už se samou touhou a vášní nemůžeme dočkat, až se opět setkáme s němými šupinatými tvory. Mě ale letošní sezóna začala tak trochu jinak. Letos jsem se totiž zúčastnil 4-denního rybářského veletrhu For Fishing v Praze nejenom jako návštěvník, ale zejména jako vystavovatel zboží od společnosti Saenger, která má pod sebou kaprařskou speciálku Anaconda. Osobně beru jako dobrou zkušenost, že jsem mohl takto nahlédnout z pohledu vystavovatele do nitra veletrhu. Obrovskou zkušeností však pro mě byla zejména naše přednáška, kterou jsem měl spolu s dalším členem našeho týmu. Tématem přednášky byl lov říčních kaprů, kdy jsme se snažili posluchačům nastínit základní prvky tohoto odvětví rybářského řemesla a dále předat ostatním rybářům co nejvíce stěžejních informací o tomto druhu lovu kaprovitých ryb.

Avšak vraťme se k samotnému lovu kaprů v jarních měsících. Zima nám od svého počátku do svého konce nepředvedla žádné velké mrazíky, což je kapraři vždy vítáno. Stupnice teploměru se pohybovala na přijatelných teplotách a v březnu už vodu v našich revírech začaly pomalu prohřívat jarní sluneční paprsky. Průtok řeky byl dá se říci také stabilní, jelikož sněhu přes zimu moc nenapadlo. Tudíž nic nebránilo pomalu plánovat první vycházku k vodě.

Jaro loňskou sezónu vystřídalo zimu včas a dá se říci i s předstihem. Nebude tedy od věci si trochu osvěžit praktické rady týkající se vnadění a volby nástrah. Ryby už by se měly v tomhle období probouzet a měly by být aktivnější a začít se tak shánět po potravě, avšak dbejme na to, že ryby teprve začínají s příjímáním potravy a tudíž jejich chutě mohou být velmi vrtkavé.

Žluté peklo

Jeden den vám může přinést úspěch jediná nástraha na háčku, jindy zase bude vítěznou taktikou použití bohatého zakrmení. Ve většině případů se ryby teprve propracovávají k plné každodenní aktivitě ve vyhledávání potravy, což pro nás představuje problém, protože můžeme snadno nedovnadit nebo naopak převnadit prochytávané místo. Potřebujeme trochu pomoci při zvětšování svých šancí na zajištění správného řešení vnadění a tou šancí může být návnada, kterou toho lze poměrně úspěšně dosáhnout. Tou návnadou je i stará dobrá kukuřice, kterou já nazývám „žluté peklo“.

Jak-už-jsem-psal-dipy-a-popky-jsou-nedílnou-součástí-při-jarním-lovu-kaprů
Kvalitní-naviják-na-cestě-za-velkými-kapry-je-samozřejmostí

Když říkám „stará“, nemá to znít povýšenecky, protože co je vnadění kaprů vnaděním, je kukuřice prostě úžasná. Já osobně na ni nedám dopustit. Kapři ji zbožňují, ale v poslední době je, myslím, kukuřice nedoceněná. Je to prostě tím, že tu byla už před několika desítkami let a není proto považována za nic moderního ani převratného. Ale pro upřesnění – v teplejších měsících budu i já nepochybně využívat spoustu moderních kaprařských návnad a nástrah, jako jsou boilies s obsahem cool „aktivních“ složek a atraktantů. V tomto přechodném období roku však dokážu ocenit odlišné kvality kukuřice a hodlám jich využít. Prvním důvodem je fakt, že obsahuje vysoký podíl tekutin, které jsou plné přírodních atraktantů, které se rozptýlí ve vodě a vyšlou silný signál o výskytu potravy. Druhým důvodem je, že díky své vlhkosti a obsahu tekutin je kukuřice zároveň pro kapra snadno stravitelná a ochotně přijímána a to i přesto, že v tomto období je ochota ryby k příjmu potravy dosud nízká, což je výhoda, pokud náhodou přivnadíte. Stále je však potřeba mít na vědomí to, že využití kukuřice a jejího množství je odlišné na řece nebo na rybníku či jezeře, respektive na stojaté vodě. Jako poslední informaci bych k tomuto uvedl, že kukuřice patří nejenom k úspěšné nástraze, ale stejně tak úspěšně slouží i jako návnada a já osobně velmi rád vnadím vařenou kukuřicí se spojením s dalším partiklem jako je řepka, řepkové nebo kukuřičné peletky, kdy do vařené kukuřice pro vylepšení přidávám med nebo cukr, jenž toto spojení mi funguje na jedničku a to celoročně.

S rostoucí teplotou využívám menší průměry boilie v průměru 16 mm, kdy na vlas stražím jednu a při zvyšujícím se příjmu potravy ze strany kaprů i dvě tyto kuličky. Boilie drtím do krmných dávek společně s výše uvedeným partiklem nebo jej krájím na půlky. Velkým plusem a oživením je na jaře vnadit boiliem, které máme aspoň 24 hodin předem zalité v boosteru, který můžeme aplikovat i na zatraktivnění pelet, method mixů a k mnoha dalším využitím.

Mě osobně na jaře funguje boilie obzvláště velmi výrazných příchutí s využitím tekutých a práškových dipů společně s pop-up, jakož jsou Tutti-Frutti, Česnek, Med a Halloween. O výběru správných míst v jarním období, jak na řece, tak na stojaté vodě už se zmiňovat nebudu, jelikož o tom byla řeč v předešlých článcích.

První vycházka k vodě

Loňskou sezónu jsem musel bohužel z osobních důvodů zahájit až na konci jara a o to větší byla chuť a snaha uspět hned při první vycházce. Asi jako většina z nás jsem ve večerních hodinách den před vycházkou kontroloval a připravoval vše potřebné a při tom se mi hlavou promítaly různé příběhy spojené s prvotními úlovky a já už se nemohl dočkat až nahodím. Vyrazil jsem odpoledne s plánem být u vody do druhého dne. Nakonec jsem sáhl před odjezdem na příchuť Mais a Tutti – Frutti z řady Crunch new formula,. Z podzimu předešlé sezóny mi zbylo cca ¾ kg naboostrovaných koulí Tutti – Frutti, kterými jsem po příjezdu k vodě na dvakrát rozkrmil společně s pár koulemi Maisky. Navíc jsem zde po celou dobu lovu průběžně krmil kukuřičnými peletkami, které byly také již pěkně nacucané ovocným boostrem z minulé sezóny. I když jsem na tomhle místě nikdy v této části sezóny nechytal, tak trochu jsem věřil, že bych zde mohl být úspěšný, i když to bylo to poslední oč mi šlo. Ryby se zde začaly po zakrmení ukazovat, což byla dobrá zpráva.

Žluté-peklo-zvané-vařená-kuku-řice

Na jeden prut jsem nastražil jednu Maisku vel. 20 mm, nenadipovanou, společně s pva páskou stejné příchutě. Na druhý prut jsem nastražil jednu 20 mm kuličku Tutti- Frutti nadipovanou v dipu stejné příchutě a poté obalenou v práškovém powderu totožné příchutě v kombinaci s Neon pop-up 20 mm namočenou v tekutém dipu Tutti- Frutti. Samozřejmě i k tomuto jsem přidal pva pásku. Samotné dipování se snažím provádět min 24 hod. před samotným lovem, aby koule ve vodě co nejdéle pracovala a upouštěla co nejdéle své atraktory.

Když jsem přijel na oblíbené místo, jakoby se ve mně odehrávalo něco doslova pohádkového. Na jednu stranu jsem chtěl mít co nejrychleji položené montáže na dně, avšak na stranu druhou bych jen seděl a užíval si ten báječný pohled na hladinu řeky a okolní přírodu, která nám vytváří doslova kouzelnou kulisu při lovu těch impozantních tvorů pod hladinou vody.  Samotnou kukuřicí jsem tentokrát jen vnadil. Asi mi málo lidí uvěří, ale zejména v těchto chvílích mi ani nejde o chycení nějaké ryby, užívám si hlavně to, že můžu být tam, kde to miluji a kde jsem vždy šťastný.  Chytit rybu hned na první vycházce je velmi povzbuzující fakt pro každého z nás, ale vytáhnout hned dvě ryby najednou a ještě k tomu jednu z nich doslova vyprostit uprostřed řeky z vázky, to je přivítání do sezóny více než vysněné.  Druhý den ráno se mi rozjela cívka na mém levém prutě , kdy jsem u břehu po pár výpadech zdolával 9,5 kilového kapra a v ten moment, kdy jsem se ohnul pro podběrák, abych rybu podebral se mi rozeznil hlásič na pravém prutě. Jednou rukou přisekávám a ryba si neúprosně bere desítky metrů napříč korytem řeky směrem po proudu a to bez jakékoliv šance rybu přibrzdit. Musel jsem tedy tento prut vzít do obou rukou a v ten moment tím pro mě tento souboj zatím skončil, jelikož mi ryba zajela do vázky z které jsem rybu nemohl vyprostit. Povolil jsem zde dostatečně brzdu, prut odložil do stojanu a navedl do podběráku prvního kapra. Bylo mi jasné, že pokud nepůjdu do vody, která ještě nebyla teplotně úplně to ideální, přijdu o rybu, která se jevila jako s váhou nad 10 kg. Zavolal jsem proto rychle kamarádovi, který byl naštěstí poblíž a během pár minut se dostavil na místo. Já mu předal prut s uvýzlou rybou a po vlasci jsem doplavával k místu vázky. Z pohybu vlasce bylo zřejmé, že ryba je stále na háčku. Vázka se nacházela cca 30 m od břehu a 80 m pod místem lovu, kdy jsem zde přímo nad vázkou s vyproštěním ryby bojoval minimálně 5 minut než se mi podařilo rybu nějakým zázrakem z vázky vyprostit. V takových to chvílích zejména oceníte šokový návazec bez kterého by montáž nápor v tahu přes vázku nevydržela a taktéž kvalitní háček, i když tento byl po vyprošťování kapra z vázky zcela deformován tak, že dosud nechápu, že jsem o kapra během celého uvolnění z vázky nepřišel.

Prví-lysec-sezóny-a-hned-takový-fešák
První-letošní-labák
Hned-na-první-výpravě-se-mi-podařil-kapří-dabl

Vyčerpaný a řádně napitý labskou řekou pomalu doplavávám zpět k místu, kde už si kamarád vychutnává souboj s labským plnokrevníkem a ze břehu na mě volá, že váhu po prvotním očním kontaktu tipuje okolo 13 kg. Sice jsem byl vyšťaven z vyprošťování kapra, ale ta radost z úlovků, respektive z prvního dabla sezóny 2015 byla více než obrovská. Druhý labák se nakonec pyšnil váhou 13,4 kg. Každému slušnému kapraři bych přál takovýto nástup do sezóny, byl to další nezapomenutelný zážitek při cestě za kapřími legendami.

Ústecká-zdymadla-rozdělující-h-orní-a-spodní-tok-řeky-Labe

Všem slušným rybářům přeje vydařený nástup do letošní sezóny David Pejřil “ Šaman “ z Anaconda Teamu

Příspěvek Po stopách kapřích legend pochází z book Fishing

Nejčtenější články

Pozvánka na závod do Nižboru

ČRS. z. s., MO Nižbor zve na 16. ročník rybářského závodu, který se koná 11. 5. 2024 na Berounce nad jezem v Nižboru. Počet míst omezen na 50….

Jarní kolo Ve vodě nežijí jen vodníci

Jarní kolo náborové akce „Ve vodě nežijí jen vodníci“ proběhne od 15. 4. do 27. 6. 2024. Zájemci se mohou hlásit od dne zveřejnění a zasílat přihlášky na sekretariát SÚS….

Jarní dospělé a Dětské závody ČRS MO Kladruby – Propozice 20. a 21. 4. 2024

Vážení přátelé ČRS MO Kladruby, dovolte, abychom Vás pozvali na Jarní dospělých a Dětské rybářské závody konané ve dnech 20. a 21. dubna 2024 na nádrži Záhorská. Těšíme se na Vaši hojnou účast!