Rybářský rozcestník

Kapr Houdini a také kaskadér

Moje nedávná výprava na Labe začala dost neslavně, ale její závěr byl plný zvratů a akce. Zažil jsem totiž u vody setkání s opravdovým kaprem kouzelníkem, který by se ke všemu mohl stát platným členem nějakého kaskadérského týmu. Stále mě překvapuje, co všechno se dá zažít u vody při chytání ryb. Mnoho nerybářů si myslí, že my rybáři máme nudného koníčka, bez akce a vzruchu. Ale opak je pravdou! Tedy alespoň někdy.

Má půldenní výprava, o které chci psát, začala dost neslavně. Sotva jsem vyjel z domu, při tankování se mě rozbil mechanismus víčka nádrže a tak jsem si to místo k vodě namířil k mému kamarádovi do autoservisu. Po opravě, tedy asi s hodinovým zpožděním jsem tedy konečně vyrazil k vodě na mé oblíbené místo na Labi. Úkol byl jasný, natočit video o chytání sumců s pomocí plováku-kačenky vyrobené z dámského robertka a tvrzeného polystyrenu. Je to metoda, kterou vymyslel právě můj kamarád automechanik, ale také vášnivý rybář Roman.

Než jsem se prodral městem, nabral jsem další zpoždění. Alespoň, že mé oblíbené místo bylo prázdné, já tedy mohl zahájit lov a chytit nějakou vhodnou nástražní rybku, kterou jsem potřeboval k videu, aby bylo zcel autentické a pravdivé. Ovšem první problém byl, že místo ryb o velikosti kolem 15 až 20 cm se mě na prut věšely ryby přes 40 cm, což je už moc. Aby totiž celá sestava dobře fungovala, je rozhodující i velikost ryb. Byly to samí cejni, kteří nejen že byli dlouzí, ale jak cejni bývají, také dost vysocí, což byl další problém pro mou nachystanou montáž. Nakonec jsem jednoho menšího chytil, ale i tak byl větší, než jsem potřeboval. Ale nebyl čas pokračovat v lovu, protože odpolední dobré světlo v září dlouho nevydrží a díky mému zpoždění mě ubýval čas na to natočit něco, co se bude dát použít.

Zavěsil jsem trhačku, navázal montáž a šup s rybou na háčky a pak do vody. Musel jsem nastražit plovák s rybou co nejblíže břehu, abych pořídil slušné video houpající se kačenky, vibrující díky zabudovanému robertkovi a rybě vztekající se na montáži ve vodě.

Natáčel jsem dokud to šlo se světlem, pak nechal prut prutem, vibrující kačenu s cejnem svému osudu a nahodil další prut na kapra, s tím, že si v klidu sednu a po splněné práci si chytnu nějakého pěkného kapra.

Už jsme konečně skoro u mého setkání s Houdini kaprem. Setmělo se, byl čas balit a kapr samozřejmě nezabral, tedy zatím. Většinou nechávám podběrák u prutu až dokonce chytání, než poslední vytáhnu z vody, protože v minulosti jsem už o jednu trofejní rybu, díky složenému podběráku, přišel, ale nevím proč, i když jsem měl nahozený jen jeden prut, druhý začal balit, podběrák jsem složil a postavil k autu, tedy několik metrů od vody. Také jsem před tím složil a do auta uklidil vaničku na ryby, která je skvělá, protože si v ní ryby neublíží a hlavně z ní nevyskočí. Přesto, i když jsem stále chytal, jsem ji uklidil, což se po chvíli ukázalo, jako velká chyba.

Tma, poslední prut ve vodě, vše téměř uklizeno a jízda. Ale jaká! I když jsem měl brzdu na volno, byl to takový hukot, že kdyby bylo světlo, možná bych viděl, jak se z navijáku kouří. No, přeháním, prostě skvělá, poctivá jízda, jak říkáme my rybáři. Signalizátor pištěl, já přiběhl k prutu a opatrně ho přizvedl, moc jsem nesekal, protože kapr si to fakt rychle uháněl proudem dolů řekou. Šel poměrně rychle zastavit, začalo zdolávání, pěkně jsem si kapra vychutnával těšíce se na setkání s ním. Ale co jsem potom zažil, to se mě u vody v této kombinaci opravdu stalo poprvé. Kapra jsem nakonec přitáhl ke břehu, byl to docela slušný kus, rozhodně měl k 60 cm, silný lysec, bojovník, pořád se nechtěl vzdát. Nakonec jsem ho dostal do podběráku, pro který jsem ale musel opatrně popojít držíce prut v ruce se vztekajícím se kaprem na konci. První chyba byla, že jsem podběrák neměl u břehu, určitě jsem kmenovou šňůru, při couvání k autu, které nestálo moc blízko u vody, několikrát mírně povolil a to asi byl můj první hřebíček do rakve, tedy myslím obrazně.

Kapra jsem vytáhl na břeh, ten se v podběráku dále vztekal a vzpouzel. Uvědomil jsem si, že vaničku mám již uklizenou. Druhá má školácká chyba. Kam s kaprem? Naštěstí tráva byla v okolí vysoká, poodešel jsem od břehu skoro deset metrů, opřel podběrák o strom tak, aby byl kapr uvězněný v podběráku a nemohl z něj vyskočit. Háček měl stále v hubě a tak jsem s klidem kráčel k autu pro podběrák a metr. Stál jsem za autem, svítil si čelovkou hledaje peán a metr. Najednou jsem uslyšel pleskání a dovádění kapra.

Neumím si vysvětlit jak, ale kapr nejen že se vyprostil z podběráku, který jsem schválně zamotal, aby z něj nemohl ven, ale nějakým záhadným způsobem se vysvobodil i z háčku. Když jsem ho na břehu kontroloval, měl ho opravdu dobře zapíchnutý v pevné části jeho pysků, proto nechápu, jak si ten háček dokázal z huby dostat, když vím, že občas to jde dost špatně i s peánem. Ale můj kapr byl prostě mistr úniků. To koneckonců potvrdil i jeho dalším kaskadérským kouskem. Odskákal dobrých deset metrů, přímo k vodě, ke schodům ve břehu, které jsme si my rybáři pěkně vydlabali v hlíně. Ale schodů se fakt nebál! 🙂 Prostě si to seskákal dolů až k vodě a zmizel mě pod hladinou. A ani nezamával. 🙂

Už mnohokrát se mě kapr dostal z podběráku, proto jsem také začal používat rybářskou vaničku. I háčky často vypadnou rybě dříve, než je stačím sám vytáhnout. Ale ne ty, co jsou fakt poctivě zanořené do tvrdé části pysku kapra, což byl i tento případ. Ale můj kapr Houdini to prostě dokázal dostat se během malé chvíle z podběráku, ve kterém byl slušně zamotaný, zbavit se háčku zaraženého hluboko v hubě a nakonec odskákat přímo k vodě, kde ani schody pro něho nebyl žádný problém. A poučení z tohoto příběhu? Je třeba nespěchat a dokud nevytáhneme z vody byť poslední prut, rozhodně neuklízet rybářské pomůcky do auta, především pak podběrák a vaničku nebo podložku, i když možná ani moje vanička by tomuto mému kaprovi nebyla překážkou. Kdo ví. 🙂

Nejčtenější články

Vše o cestování již brzy v Letňanech: Představí se to nejlepší z karavaningu, lodí, vodních sportů i světových a českých destinací

Jak se stát karavanistou, jak získat vysněnou loď nebo kam vzít rodinu na dovolenou, ať už koukáte po Česku či na exotické destinace? Nejkomplexnější přehlídku cestovatelských trendů, program pro odborníky i širokou veřejnost nebo lákavé soutěže si užijí návštěvníci PVA EXPO PRAHA již ve dnech 15. až 17. března. Koná se unikátní souběh veletrhů FOR CARAVAN, FOR BOAT a HOLIDAY WORLD & REGION WORLD. Jaké unikáty přinese?

Ohlédnutí za páteční návštěvou veletrhu FOR CARAVAN 2024

Široká karavanistická veřejnost mohla od pátku do neděle (od 15-17.3.2024) v areálu PVA v Praze v Letňanech navštívit 15 ročník výstavy obytných automobilů a karavanů. Výstava FOR CARAVAN má bohatou tradici. V několika halách, ale i ve venkovních prostorách areálu, bylo opět na co se koukat. My jsme letošní prodejní výstavu navštívili hned v pátek a tak vám pomocí fotografií chceme ukázat především přívěsy a auta vhodné pro nás rybáře. S potěšením musíme konstatovat, že pro opravdové outdoorové nadšence se i na našem českém trhu objevuje čím dál více obytných aut i přívěsů, které se nezaleknou ani opravdu těžkých terénů.

Pozvánka na závody na Olešné

Místní organizace Rakovník zve na závody na závlaze Olešná, které se konají tradičně poslední dubnovou sobotu, což je letos 27. 4. 2024….